Zenei Műfajok

                                    Techno

 techno az elektronikus tánczene egyik fajtája, amely az 1980-as évek közepe, vége felé alakult ki az Egyesült Államokban, azon belül a michigani Detroitban. A techno szót zenei műfaj leírásaként hivatalosan 1988-ban használták először. Manapság sok techno stílus létezik, de a sok alstílus alapjának a Detroit techno tekinthető.

A techno zenei stílus

A techno egy igen nyílt és sok elemet befogadni képes elektronikus zenei műfaj, épp ezért általános jellemzői is igen tágak. Tempója általában 120-147 bpm közzé tehető, természetesen ennél léteznek sokkal lassabb és gyorsabb technók is. A legtöbb techno 4/4-es gépi lábdobbal rendelkezik, de léteznek tört techno ütemek is. A techno hőskorában szinte kizárólag Roland TR-808-as és 909-es, dobgépek voltak jelen. Később a Jomox Xbase09, Xbase999 is. A samplerek megjelenése óta azonban gyakorlatilag bármilyen hangminta fellelhető az egyébként is igen színes ritmusszekcióban. Szintetizátor-használata is igen változatos például Yamaha DX 200, Nord Modular, Virus B, C.TI, Yamaha TX 81, Yamaha CS1x. Sok zenében nem is lelhető fel szintetizátor, csak hangminták. A korai techno hangzást főként olyan legendás szintetizátorok határozták meg, mint a Roland TB-303-as, amely hangzásával később a techno egyik alműfaját, az acid technót eredményezte, de megemlíthetőek egyéb Roland modellek is, mint a Juno, vagy más gyártók szintetizátorai (Arturia, Moog stb.). A techno zenei esztétikája is igen változatos, de azért néhány tipikus stílusjegy minden technóra jellemző. Általában a lábdob és a mély frekvenciatartományok a hangsúlyosak, ezeket ellenpontozzák a magasak, a középtartomány dallamok, effektek és díszítések területe. Jellemző a dinamikus, határozott hangzásra törekvés, főként a táncparkettre szánt technókban. Minimalista műfaj, vagyis egyszerű, repetitív, viszont jól értelmezhető elemekből építkezik. Ennek beteljesedése a napjainkban is roppant népszerű minimal stílus, mely a lehető legkevesebb elemre hagyatkozik, egyszerű hangok és dallamok jellemzik. Kulturális öröksége a futurizmus, amelyet a műfaj előfutárának tekinthető 80-as évekbeli electro stílusból örökölt. A korai detroiti, nagyrészt afroamerikaiakból álló színtér ezt kissé saját képére formálva megalkotta az afro-futurizmust, amely a mai napig rengeteg zenében felfedezhető, lényegében az afrikai, törzsi hagyományok futurista megközelítése. Öröksége a tribal techno. Később, a műfaj Európai hódítása során ezt részben elhagyta és a tiszta futurizmusra tért vissza, mely napjainkban újra egyre nagyobb teret kap tudományos-fantasztikus inspirációjú zenék formájában.

                                                 Minimal

A klasszikus techno mellett egyre nagyobb teret hódított magának a minimál hangzás, a minimal techno. Legegyszerűbben talán a 'lassúsággal' lehetne jellemezni, a bpm szám jóval kevesebb (kb.: 110-130) más techno műfajoknál, valamint a minimal stílus egyik fő ismertetője az egyszerűség és a lényegretörés. A minimal hangzás egyik jeles képviselője, Richie Hawtin and Goodface szerint: "a minimalizmus olyan, mint egy idejétmúlt kifejezés, azaz nem működik már. Mérleghez hasonlítható: mi szükséges, és mi nem? Csak a kellő mennyiségű információ, mert nem akarok semmit se túlmagyarázni. Mint a korai minimalisták, például John Cage, én is a tökéletes egyensúlyra törekszem. Viszont, ha túlzottan minimalista vagy, akkor senki se fogja megérteni a műveidet, sőt, nem is érdeklődnek irántuk. Mert nincs mögöttük koncepció többé."

A minimal hangzás hazánkban még nem tartozik az ismertebb és hallgatottabb stílusok közé, de a stílus képviselőinek száma egyre növekszik Magyarországon, egyre több rendezvényszervező csapatnak (pl.: Hairy, NVC, Coronita, Illumination) tartozik a fő tevékenységi körébe olyan összejövetelek rendezése, ahol a meghatározó műfaj már a minimal techno.

-Adam Beyer

-Chris Liebing

-Jeff Mills

-Carl Cox